maandag 7 mei 2007

Leterme bekent kleur "voor Vlaanderen"

Yves Leterme heeft dan toch gedaan wat iedereen al wist - met de nodige toeters en bellen aangekondigd dat hij premier wil worden. Noch woordbreuk noch platvloerse argumenten hinderen hem hierbij.

De redenen die Leterme aangrijpt om zijn overstap te rechtvaardigen zijn niet meer of niet minder dan populistisch. Vanuit electoraal opzicht een voltreffer, dat wel. Hij wil gaan voor "meer Vlaanderen". Goed opgelet in de les psychologie, meneer Leterme: een gemeenschappelijke vijand verenigt mensen. De boeman is hier de Waal, maar dat wisten we al.

Dat de staatshervorming juist beter in de àndere richting zou gaan (cfr. Zaventem) en men beter zou werken aan een sterker België met een constructievere samenwerking tussen beide gewesten horen we vandaag niet.
Laten we hopen dat de kiezer verstandig genoeg is om tégen separatisme te kiezen, want dat is waar de CD&V nu toch zonder meer voor wil staan.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

""Dat de staatshervorming juist beter in de àndere richting zou gaan (cfr. Zaventem) en men beter zou werken aan een sterker België met een constructievere samenwerking tussen beide gewesten horen we vandaag niet.""

ABSOLUUT!

Anoniem zei

Yves Leterme heeft - net zoals men van de gebaarde meester clown die hij nu na zijn beschamende televisieoptreden voor altijd zal zijn- mag verwachten de stok al eerder in het hoenderhok geworpen.
Dat was met name het geval toen hij het nodig vond om onze Franstalige landgenoten te beledigen en nog een keer toen hij de bereikte overeenkomst rond het wegenvignet opblies.

Met deze laatste bokkesprong zorgde hij voor de nodige verwarring die de aanleiding was voor het hilarische blijspel dat daarop volgde in het Vlaamse parlement dat voor de gelegenheid wel omgetovert leek in een circus.
Een gezellig avondvullende billenkletser was het resultaat, zo kon de hardwerkende burger afgemat na zijn vermoeiende dagtaak dan toch nog lekker onderuitgezakt in z’n favoriete fauteuil genieten van de opgevoerde voorstelling waarbij de verschillende personages heel erg hun best deden om zo gevat mogelijk uit de hoek te komen, brood en spelen holé.

Minder om te lachen is dat onze cavalier seul daarmee het moeizaam bereikte akkoord tussen de gewesten van ons land - laten we ze hier de drie musketiers noemen in een keer onderuit haalt, daarmee voorbijgaand aan het tot dan toe in stand gehouden credo “een voor allen en allen voor een”.

De vertoning eenmaal afgelopen zal onze hardwerkende burger nog vlugger en nog harder aan de slag mogen togen want nu zal hij braafjes kunnen meebetalen aan het gelag dat voor de Hollanders onaanvaardbaar was.

In Nederland maakte men van het vignet een net en in dat net is Leterme verstrikt geraakt.

Europa is dan misschien wel niet tevreden met het vignet maar ze hebben er geen bevoegdheid over wat maakt dat het vignet perfect uitvoerbaar was en is.
Iedereen die in België woont betaalt via zijn verkeersbelasting reeds voor het onderhoud en de aanleg van de wegen . Buitenlanders doen dat ook in hun land voor hun wegen.
Buitenlanders betalen echter niet voor de ravage die ze hier aan de wegen aanrichten omgekeerd doen wij dit ook niet voor de slijtage die wij met z’n allen veroorzaken op buitenlandse wegen.
Een wegenvignet voor buitenlanders zou dus niet enkel in België maar in alle landen een goed idee zijn om werkelijk alle gebruikers van een wegennet te laten meebetalen voor het gebruik ervan.
Een bescheiden bedrag voor een vignet dat een jaar lang bruikbaar is en die men eenvoudigweg achter de voorruit plaatst lijkt leek nochtans een simpele en eerlijke oplossing.
Bovendien zou het er de bezitters van zo’n vignet toe aanzetten om maximaal rendement uit hun investering te halen en regelmatig daguitstapjes te plannen in België waardoor de toeristische sector zich ook aan een boost kon verwachten.

Met het rekeningrijden zal men slecht éénmaal komen, zoveel mogelijk bezichtigen en daarna wegblijven. Daguitstapjes in eigen land zullen ook gevoelig minder worden aangezien nu ook Belgen extra gaan moeten meebetalen voor iedere kilometer die ze afleggen als dagtoerist.
En dat alles terwijl we al zwaar belast worden op de kilometers die we met de wagen afleggen via onze taksen op brandstof die tot de hoogste ter wereld behoren.

Zou de ruziestoker de Vlaams nationalistisch NVAer Bourgeois kunnen zijn, hij was immers mee op het (ego)tripje naar Nederland, een eensgezind Belgisch standpunt moet hem wel een doorn in het oog zijn geweest.
Veel liever spant hij samen met de (min of meer) taalverwante Nederlanders, of hoe zegt men dat toch telkens weer bij de NVA - De taal is gans het volk.